
Hörte Lanthandel
Projektägare: Skog, hav & Slätt AB
Avsikten med projektet är att lyfta fram skånskt mathantverk och dess producenter både nationellt och internationellt.
Skapa en plats där alla är välkomna och visar mångfalden i lokala och hantverksproducerade produkter. Förstärka upplevelsen med positiv personal som är utbildad och kunnig inom sitt arbetsområde. Öppettiderna är 1 april-1 oktober med tanke att förlänga den koncentrerade turistsäsongen. Med enkla medel bygger de upp en pop-up butik som erbjuder råvaran när den är som bäst med de lokala producenterna. Det gör att man får färska råvaror och korta transporter och utan mellanhänder vilket gynnar de lokala producenterna.
Hörte Lanthandel vänder sig både till turister och lokalbefolkning. De samverkar tillsammans med lokala producenter och hantverkare. Målet är att lyfta fram och förstärka smakupplevelsen från närproducerade produkter. Bönder och odlare tar tid från sitt arbete på gården för att sälja sina produkter.
Projektet vill göra samma sak och genom att erbjuda en kunskapsportal med nätverk, varumärke och matintresserade hjälpa gårdsbutikerna och sälja sina produkter. Producenterna kan istället utveckla sina verksamheter på gården, köket osv. Som försäljningskanal har man möjlighet att stärka producenternas varumärke genom broschyrer och information och man hänvisar ut till gårdsbutikerna och gårdarna.
Man arbetar aktivt med matsvinn genom att dela med sig av recept och inspiration där man kan använda allt bl a från blast till rottrådar. Lanthandeln jobbar med småföretagare som arbetar med långsiktighet, hållbarhet och värnar om miljö och djur. Dessutom är målet att producenterna får betalt i faktiska kostnader sk fairtrade. Försäljning av klimatneutrala produkter, ekologiska frön och plantor, drejat porslin och annat som behövs till maten och det dukade bordet.
Syftet med detta är att visa att man kan göra gourmetmat till folklig. Med detta samarbete tillsammans med de lokala producenterna är målet att fler vågar satsa på ett småföretagande med te x mat, odling, hantverk vilket gör att lanthandelns sortiment växer och detta ökar intresset för bygden. Förlängning av turistsäsongen leder till anställningar, ökad efterfrågan av diverse lokala produkter, skapa en möjlighet för fler småföretag som kan försörja sig på småskalighet mm. Ge producenter att våga satsa på giftfri, långsamväxande odling, uppfödning och hantverk.
Kontaktpersoner
Martin Sjöstrand, martin@hortebrygga.se
Emma Andersson Sjöstrand, emma@hortebrygga.se